Dagligdags rutiner

29. november 2011

Alder:
5 mdr.

Dagligdags rutiner

Kære Helen.

Så blev de min tur til at komme med et personligt spørgsmål.

Jeg er 1. gangs mor med en dejlig skøn fyr på nu lidt over 5 mdr.
Jeg har lige fra fødslen af, haft lidt problemer med at finde ud af hvor meget han egentlig havde brug for at sove lige de første par måneder, kunne ikke forstå hvorfor jeg hele tiden følte jeg havde en meget pylret og til tider meget ulykkelig lille mand, men jeg har simpelhen overset hans trætheds tegn helt ubevidst det første lange stykke tid, fordi jeg simpelhen følte han hele tiden skulle lægges til og sove og fik faktisk dårlig samvittighed, fordi jeg følte jeg hele tiden bare lagde ham til og sove.

Men efter de ca. første 2 måneder så gik det op for mig at det er helt normalt sådan en lille fyr blir lagt til og sove 4-5 og nogen gange 6 gange i løbet af dagen.
Det var så også fra de ca. 2 måneder jeg allerede begyndte at kører aften senge tider ind. Jeg har altid gerne ville ramme kl. 19 som en fast senge tid, men af en eller anden årsag bliver den altid kun 18 eller lige lidt over 18 og så er han så træt at han bliver puttet for natten.

Han har så også været en af de børn som har haft meget svært ved at sove om dagen, til en start tog han kun ca 20-30 min af gangen, men senere er det kommet op på faktisk præcis 45 min før han vågner. Jeg har kæmpet en brag kamp for at hjælpe ham videre i sin søvn og det har da også nogen gange båret frugt og vi kan komme op på ca 1 1/2 og nogle gange 2 timers søvn.

Jeg startede meget tidligt med skemad da ...

Annonce

... han var præcis 4 måneder, den første uge gik perfekt, men så er det ellers bare gået ned af bakke, han skriger og skriger når han ser skeen med mad på. Holdte en uges pause og forsøgte så igen, det gik lidt bedre, er oppe på 1 måltid om dagen med grød, ikke et helt måltid, nærmere en smagsprøvning og der er stadig dage hvor jeg simpelhen blir nød til at opgive fordi han bliver så ulykkelig så der vil han kun have sin mælk. ( Han er flaskebarn, allerede fra 3 ugers alderen)

Mit spørgsmål er så nu.
Hvordan vil en typisk dag for en lille fyr på 5 - 6 måneder se ud, med antal søvn og mad tider.

Har svært ved at se om han sover for meget eller for lidt om han skal hjælpes mere på ved med maden ved at have flere gange om dagen eller, ja ????

En typisk dag herhjemme ser sådan her ud.

Står op mellem 06-07 og får MME
Mellem 7.45-8.30 formiddags i ca 1 - 1 1/2 time frem.
kl. 10 MME
Mellem 11 - 11.30 Eftermiddagslur på ca. 1 time. nogen gange kortere andre gange længere, sys stadig ikke der er nogen rytme i hans søvn om dagen.
Kl. 13.30 MME
kl. 15 Eftermiddagslur på 1 - 1 1/2 time.
kl. 16.30 Grød m. frugt mos
kl. 17 bad og hygge tid.
kl. 17.45 MME
kl. 18 I seng for natten

Vågner ca 1 gang mellem 22 - 01 og vil have mad og nogen gange vågner han kl. 04.45 igen og vil have mere mad :)

Det skal lige nævnes at han allerede som 7 måneder gammel skal starte i vuggestue.

Glæder mig til at hører fra dig, håber det er til at finde ud af det jeg skriver og mener :)

Med venlig hilsen
Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin