Brev:
Dagligdags rutiner
29. november 2011
Alder:
5 mdr.
Dagligdags rutiner
Kære Helen.
Så blev de min tur til at komme med et personligt spørgsmål.
Jeg er 1. gangs mor med en dejlig skøn fyr på nu lidt over 5 mdr.
Jeg har lige fra fødslen af, haft lidt problemer med at finde ud af hvor meget han egentlig havde brug for at sove lige de første par måneder, kunne ikke forstå hvorfor jeg hele tiden følte jeg havde en meget pylret og til tider meget ulykkelig lille mand, men jeg har simpelhen overset hans trætheds tegn helt ubevidst det første lange stykke tid, fordi jeg simpelhen følte han hele tiden skulle lægges til og sove og fik faktisk dårlig samvittighed, fordi jeg følte jeg hele tiden bare lagde ham til og sove.
Men efter de ca. første 2 måneder så gik det op for mig at det er helt normalt sådan en lille fyr blir lagt til og sove 4-5 og nogen gange 6 gange i løbet af dagen.
Det var så også fra de ca. 2 måneder jeg allerede begyndte at kører aften senge tider ind. Jeg har altid gerne ville ramme kl. 19 som en fast senge tid, men af en eller anden årsag bliver den altid kun 18 eller lige lidt over 18 og så er han så træt at han bliver puttet for natten.
Han har så også været en af de børn som har haft meget svært ved at sove om dagen, til en start tog han kun ca 20-30 min af gangen, men senere er det kommet op på faktisk præcis 45 min før han vågner. Jeg har kæmpet en brag kamp for at hjælpe ham videre i sin søvn og det har da også nogen gange båret frugt og vi kan komme op på ca 1 1/2 og nogle gange 2 timers søvn.
Jeg startede meget tidligt med skemad da han var præcis 4 måneder, den første uge gik perfekt, men så er det ellers bare gået ned af bakke, han skriger og skriger når han ser skeen med mad på. Holdte en uges pause og forsøgte så igen, det gik lidt bedre, er oppe på 1 måltid om dagen med grød, ikke et helt måltid, nærmere en smagsprøvning og der er stadig dage hvor jeg simpelhen blir nød til at opgive fordi han bliver så ulykkelig så der vil han kun have sin mælk. ( Han er flaskebarn, allerede fra 3 ugers alderen)
Mit spørgsmål er så nu.
Hvordan vil en typisk dag for en lille fyr på 5 - 6 måneder se ud, med antal søvn og mad tider.
Har svært ved at se om han sover for meget eller for lidt om han skal hjælpes mere på ved med maden ved at have flere gange om dagen eller, ja ????
En typisk dag herhjemme ser sådan her ud.
Står op mellem 06-07 og får MME
Mellem 7.45-8.30 formiddags i ca 1 - 1 1/2 time frem.
kl. 10 MME
Mellem 11 - 11.30 Eftermiddagslur på ca. 1 time. nogen gange kortere andre gange længere, sys stadig ikke der er nogen rytme i hans søvn om dagen.
Kl. 13.30 MME
kl. 15 Eftermiddagslur på 1 - 1 1/2 time.
kl. 16.30 Grød m. frugt mos
kl. 17 bad og hygge tid.
kl. 17.45 MME
kl. 18 I seng for natten
Vågner ca 1 gang mellem 22 - 01 og vil have mad og nogen gange vågner han kl. 04.45 igen og vil have mere mad :)
Det skal lige nævnes at han allerede som 7 måneder gammel skal starte i vuggestue.
Glæder mig til at hører fra dig, håber det er til at finde ud af det jeg skriver og mener :)
Med venlig hilsen
Maria